top of page
טכנולוגיות למידה המרכז הבינתחומי הרצליה

“One must learn by doing the thing, for though you think you know it-you have no certainty until you try."
(Sophocles, 5th c. B.C)

הבסיס הפדגוגי לפעילות היחידה

בעמוד זה מוצגים 2 מודלים תומכים, המהווים השראה ומסייעים לביסוס החשיבה הפדגוגית שמאחורי פעילות היחידה. כמו כן, היחידה מבססת את פעילותה על מגוון ממצאים ותובנות העולים מחקר "מדעי הלמידה".

פירמידת הלמידה

The National Training Laboratories, הינו מוסד אמריקאי ללא מטרות רווח שהשפיע רבות על העולם המודרני של ההכשרה הארגונית (שהוקם ע"י הפסיכולוג קורט ז. לווין, שהוגדר כאחד מאבות הפסיכולוגיה החברתית, והתמחה בדינמיקה קבוצתית). אחת התיאוריות המרכזיות שפרסם המכון נקראת "פירמידת הלמידה" – המציגה את כוחה של "למידה פעילה" בהקשרי הזיכרון.

The National Training Laboratories

כיוון שאין ביסוס מחקרי ידוע של המודל הנ"ל (נטען שהמחקר נערך לפני 1960, ומקורותיו אבדו), אין להתייחס למספרים כנתונים אמינים ו/או מדוייקים.

לצד זה, אנו מאמינים שנכון יהיה ללמוד מהמסר המצביע על החשיבות של "למידה פעילה" (שנבדקה במספר מחקרים - פירוט למטה), ואת השיטות המוצגות לשילוב למידה פעילה בתהליכי הוראה ולמידה.

 

בהקשר לחזון היחידה

אנו מכוונים לכך שהשימוש בטכנולוגיות הלמידה ובשיטות הוראה חדשניות יעודד למידה פעילה / אקטיבית.
במהלך השיעור,
שימוש בכלי האינטראקציה יתמוך ביותר לומדים להשתתף באופן פעיל ב-Discussion.
ובין השיעורים, שימוש בסביבות תקשורת / תרגול שיתופיות, יתמכו ב-Teach others.

הטקסונומיה (החדשה) של בלום

"הטקסונומיה של בלום", אשר פותחה בשנת 1956, ע"י הפסיכולוג החינוכי בנימין בלום (1913-1999), היא כלי לסיווג מטלות למידה על פי רמת החשיבה שלהם. היא בנויה משש רמות חשיבה באופן מדרגי מהפשוט אל המורכב, כך שהשגת רמה קוגניטיבית בשלב גבוה, מותנית בהשגת רמות קודמות לה

בשנת 2001 (לאחר מותו של בלום), חודשה הטקסונומיה ע"י צמד חוקרים בשם אנדרסון וקראת'הול.

הטקסונומיה החדשה של בלום (2001)

בהקשר לחזון היחידה

כיום, במרבית הקורסים האקדמיים, ניתן דגש מרכזי לרמות הלמידה הראשונות של הטקסונומיה (זיכרון והבנה בסיסית).

על ידי שילוב של שיטות הוראה חדשות וטכנולוגיות למידה, אנו שואפים להעביר את הדגש ללמידה פעילה מבוססת שיח. למידה זו, תסייע לקדם את תהליכי החשיבה לעבר הרמות הרביעית והחמישית (ניתוח והערכה).

בהמשך, וכחלק מהגשמת חזון המרכז לכיוון של עשייה, נפעל לקידום של סביבות מעודדות "יצירה" - הרמה השישית והגבוהה ביותר על פי הטקסונומיה.

ציטוטים ממחקרים שעסקו ב"למידה פעילה"

  • “All genuine learning is active, not passive. It is a process of discovery in which the student is the main agent, not the teacher.“
    (Adler, 1982)

 

  • “Learning is not a spectator sport. Students do not learn much just by sitting in class listening to teachers, memorizing pre-packaged assignments, and spitting out answers. They must talk about what they are learning, write about it, relate it to past experiences, apply it to their daily lives. They must make what they learn part of themselves." 
    (Chickering and Gamson, 1987, p. 3)

 

  • “The sort of teaching we propose requires that we encourage active learning and that we become knowledgeable about the ways in which our students hear, understand, interpret, and integrate ideas." 
    (AAC Task Group on General Education, 1988, p. 25)

 

  • “One must learn by doing the thing, for though you think you know it-you have no certainty until you try."
     (Sophocles, 5th c. B.C)

bottom of page