© 2026 - Teaching Innovation, IDC

הההתפתחות המואצת של הטכנולוגיה, מציבה בפני מוסדות אקדמיים ברחבי העולם שתי שאלות מרכזיות:

 

מיהו הלומד העתידי?

מיהו המרצה העתידי?

שאלות אלו מתפצלות לשאלות משנה רבות:

  • ​​מהי השפעת הרשתות החברתיות על תהליכי הלמידה ועל תהליכי ההוראה?

  • ​​מהי השפעת מהפכת המידע (שהפכה למהפכת הידע) על הלומד שידע רב נמצא בקצות אצבעותיו?

  • ​​כיצד מיישמים "למידה שיתופית" בצורה אפקטיבית, באופן שתשמור על האחריות ועל המעורבות האישית של הלומד בתהליך למידה זה? ומה תפקידו של המרצה?

  • ​​האם כל לומד הוא "יצרכן" (צרכן תוכן הלוקח חלק גם ביצירתו)?

  • ​​האם מודל "הכיתה ההפוכה" מתאים לכל לומד? לכל מרצה? לכל דיספילנה ותוכן לימודי?

  • מהן הדרכים המרכזיות בהן הלומדים רוצים להשתמש בטכנולוגיה?

בעמוד זה יוצג מידע שיעזור לכם להחשף לדיונים, למחשבות ולמסקנות מחקרים שנערכו בנושאים אלו. 

מיהו הלומד העתידי? 

מיזם "רצים לבגרות": לומדים לבגרות בקבוצות פייסבוק
משרד החינוך החל לשתף פעולה עם המיזם

מידי פעם עולה השאלה בנוגע לאפקטיביות של קבוצת פייסבוק לתהליכי למידה ממוקדים או מתמשכים. בכדי לקבל פתח לתשובה, אפשר להתבונן על הנעשה במיזם "רצים לבגרות".

עד כה 10,000 תלמידים הצביעו בעכבר, וכעת גם משרד החינוך החל מתעורר ולשתף פעולה ביחד עם המיזם.

באקדמיה יש קבוצות פייסבוק רבות, אך מרביתן הוקמו למתוחזקות ע"י סטודנטים, ללא מעורבות מרצים. 
אחד האתגרים הוא לקדם כניסה של מרצים שיובילו או ייקחו חלק (כלשהו) בתהליכי הלמידה המתרחשים כיום בלעדיהם - מדובר בפתח חשוב לתפקידו העתידי של המרצה כ-facilitator של למידה וחשיבה.


___​

קישור לכתבת רקע ב"גלובס"

שימוש במחשבים במהלך שיעור
ד"ר איתי בארי ודנה דניאל - בי"ס למדעי המדינה, אוניברסיטת חיפה

"לא פחות מ-94% מתלמידי התיכון בישראל גולשים ברשתות החברתיות במהלך השיעורים, ושרק 4% מהתלמידים לא עשו כלל שימוש בטלפון בזמן השיעור מעולם."

​​

"...בין השאר נמצא במחקר שדווקא אצל מורים שהפעילו סגנון מתירני יותר ("אני חושב שהתלמידים לא צריכים לציית לחוקים ולכללי ההתנהגות רק בגלל מישהו במעמד סמכותי'), ירדה מידת השימוש בנייד ואילו אצל מורים שהפעילו סגנון נוקשה יותר ("כשאני אומר/ת לתלמידים מה לעשות, אני מצפה מהם שיעשו זאת מיד, ומבלי לשאול שאלות") עלתה רמת השימוש."

"מהתוצאות עולה כי 95% מהתלמידים מצלמים ומקליטים במהלך השיעור שלא למטרת הלימודים, 94% נוהגים לשלוח דואר אלקטרוני ומסרונים, 93% שומעים מוזיקה במהלך השיעור ו-91% מדברים בנייד במהלך השיעור. עוד ביקשו החוקרים לבחון לגבי כל תלמיד מהי דחיפות השימוש בטלפון הנייד - מ'אף פעם' ועד 'לעיתים קרובות' ומהנתונים עולה כי בממוצע, כל תלמיד משתמש בנייד ב-60% מהשיעורים."

___​

​​קישור לכתבת רקע ב"מאקו"

קישור לכתבת רקע ב"וואלה" 

"ללמוד עם טכנולוגיה"
ד"ר יובל דרור וסער גרשון - בי"ס לתקשורת, המכללה למינהל

"למרות האיסור של משרד החינוך, כ-60% מהתלמידים טוענים כי החברות עם המורים בפייסבוק וברשתות חברתיות אחרות תורמת במידה רבה מאוד עד בינונית לאווירה בכיתה."

 

"...למעשה, התלמידים מעודדים שימוש באמצעים טכנולוגיים כמו הצגת סרטונים, הקרנת מצגות, שימוש בלוח אינטראקטיבי ושימוש בעבודה משותפת על מסמכים, כחלק משגרת הלימודים.... יותר מ-70% מהתלמידים טענו כי כל אחד מהאמצעים הטכנולוגיים הללו עוזר "במידה רבה" או "במידה רבה מאוד" להבנת החומר הנלמד בכיתה."

 

"...עוד עולה כי בכל הקשור למתן חופש יצירה ומחשבה לתלמידים בעידן טכנולוגי שכזה, 80% מהתלמידים ציינו שמוריהם "אף פעם" לא מעודדים אותם ליצור ולהעלות לאינטרנט מידע ותוכן שקשור בשיעור."

___​

קישור לכתבת רקע ב"וואלה"  
קישור לסיכום המחקר

האם קבוצת לימוד בפייסבוק יכולה לשמש כתחליף למערכת ניהול למידה?
חגית מישר טל, גילה קורץ, אפרת פיטרסה - האוניברסיטה הפתוחה

"..תכנון והפעלה של פעילות לימודית במסגרת קבוצת פייסבוק היא אפשרית ואף מניבה תוצאות חיוביות. ניתן למנף את המבנה הדינמי המיוחד של קבוצת הפייסבוק להפעלת תהליכי למידה הדורשים אינטראקטיביות בין לומדים ובין לומדים למרצים.

נראה שקבוצת הפייסבוק אינה רק "עוד קבוצת דיון", אלא סביבה יחודית המסוגלת להוות אלטרנטיבה מעניינת למערכות ניהול הלמידה המוכרות המסורתיות."
 

___​

קישור לסיכום המחקר